Khat Thuluth

View previous topic View next topic Go down

Khat Thuluth

Post  baki on Sun Jan 11, 2009 10:07 am

Thuluth bermaksud satu pertiga (1/3). Dinamakan Khat Thuluth adalah kerana Huruf menegaknya ditulis dengan mata pena yang ukuran lebar menyamai satu pertiga (1/3) lebar mata pen. Ia juga dikenali sebagai Khat Arab disebabkan peranannya sebagai sumber asasi pelbagai khat Arab yang lahir selepas Khat Kufi. Khat ini dikenali sebagai Ummul Khutut (Ibu tulisan) dan jarang digunakan dalam penyalinan al-Quran lengkap kerana mempunyai banyak kaedah, menentukan ukurannya dengan bilangan titik yang sesuai pada setiap huruf, agak rumit serta memerlukan kemahiran yang tinggi untuk menulisnya. Biasanya khat ini ditulis dengan pena yang lebar matanya diantara 2 hingga 3 mm. Jika ia lebih lebar daripada itu maka orang-orang Turki memanggilnya tuqechah thuluth yakni thuluth yang dibesarkan. Kemudian ia dikenali dengan nama thuluth jali (sumber-sumber arab silam mensifatkan dengan panggilan jalil al-thuluth). Apabila mata pena lebih besar daripada saiz yang tetap pada pena yang biasa maka dibuat untuknya pena daripada kayu. Saiz-saiz tulisan jali berada pada kadar yang tangan manusia mampu memegang penanya ( Qadi al-Askar Mustafa ’Izat Afandi dalam menulis loh-loh di masjid Aya Sufia menggunakan mata pena yang luasnya mencapai 35sm ). Jika keadaan memerlukan tulisan-tulisan itu melebihi saiz tersebut atau bersaiz besar, maka ia ditulis mengikut saiz thuluth jali yang biasa kemudian dilakukan pembesaran ( enlargement ) mengikut kaedah empat segi atau menggunakan pelbagai peralatan teknologi yang terdapat pada hari ini seperti photocopy, komputer dan sebagainya. Bentuk thuluth yang lebar mata penanya melebihi 6mm dinamakan Thuluth Jali, manakala yang melebihi 2mm ialah Thuluth Aadi. Ia diperkenalkan oleh Ibrahim al- Sajzi dan banyak digunakan sebagai seni hiasan di dalam masjid, nama surah dan hiasan kulit buku. Seseorang penulis khat tidak dianggap penulis yang mahir dalam seni ini sekiranya tidak benar – benar berkemahiran dalam bentuk Khat Thuluth.

Perhatian berat para ahli khat terhadap khat thuluth, khususnya khat thuluth jali sepanjang sejarah khat bukanlah merupakan satu perkara yang lahir secara mendadak. Khat ini dikenali dengan tulisan yang agak cantik. memandangkan ia tidak dapat ditulis secepat khat nasakh maka ia biasanya digunakan untuk tujuan-tujuan seni yang khusus, bukan untuk tujuan penulisan biasa. Oleh itu kita sering dapati khat ini dalam kepingan-kepingan seni, muraqqa’at dan loh-loh serta hasil kerja seni yang lain. Khat ini menyebabkan orang yang memandangnya akan membiasakan diri mereka dengan unsur keindahan dan gerakan yang tersusun.

Keistimewaan thuluth (khususnya thuluth jali) daripada segala jenis khat yang lain ialah ia boleh di letakkan dalam struktur-struktur dan rupa bentuk yang cantik seperti bulat, segi empat, bujur dan sebaginya. Para jurukhat yang menitikberatkan khat ini sering melakukan pembaharuan struktur (olahan) dengan khat ini yang merangkumi dua lapisan huruf atau lebih yang sebahagiannya diletakkan di atas sebahagian yang lain mengikut susunan bacaan. Ini merupakan kerja yang sangat sukar, hanya mampu dilakukan oleh jurukhat yang mahir dan berkaliber. kadangkala satu ungkapan ditulis dalam beberapa struktur yang mengandungi pelbagai bentuk dan tulisan. Peniruan sesetengah jurukhat terhadap struktur-struktur para jurukhat silam dan digunakan secara komersial tanpa menerangkan sumber yang beliau dapati sebenarnya merupakan pancabulan terhadap hak-hak mereka dan satu amalan yang tidak wajar.
avatar
baki
Admin

Posts : 49
Join date : 09/01/2009
Location : Selangor, Malaysia

View user profile http://khat.forumotion.net, htttp://www.arabiccalligraphy.wordpr

Back to top Go down

Contoh Khat Thuluth

Post  baki on Sun Jan 11, 2009 10:14 am

Surah Ad-Dhuha
avatar
baki
Admin

Posts : 49
Join date : 09/01/2009
Location : Selangor, Malaysia

View user profile http://khat.forumotion.net, htttp://www.arabiccalligraphy.wordpr

Back to top Go down

masya-Allah

Post  koriey on Sat Jan 31, 2009 12:13 am

Masya-Allah cantiknya ustaz mantooop!nak tanya adakah ustaz yang tulis khat kat surau aspura SMK Dato' Harun di Tanjung Karang?? Very Happy Very Happy dan satu lagi bagaimana cara kita nak susun kalimah agar nampak cantik untuk khat thuluth jali dan 'adi??
avatar
koriey

Posts : 20
Join date : 26/01/2009

View user profile http://www.penakhat.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Khat Thuluth

Post  baki on Sat Jan 31, 2009 6:16 pm

Tak pasti la koriey siapa yang tulis di asrama tu, mungkin orang lain rasanya..
Untuk membuat susunan khat thuluth yang cantik sebenarnya ada beberapa kaedah yang perlu diikuti. Yang penting sekali perlu perkemaskan dulu bentuk huruf dan gunakan kreativiti sendiri mengolah susunan. Perlu bersabar dan cuba beberapa bentuk susunan sehingga kita berpuas hati.
avatar
baki
Admin

Posts : 49
Join date : 09/01/2009
Location : Selangor, Malaysia

View user profile http://khat.forumotion.net, htttp://www.arabiccalligraphy.wordpr

Back to top Go down

Re: masya-Allah

Post  koriey on Sun Feb 01, 2009 12:55 am

ooo camtu ingatkan ustaz yang tulis cz ada persamaan..em boleh ustaz tunjukkan cara menulis kepala huruf alif khat thuluth..setakat ni payah juga nak menjadi walaupun nampak senang je Laughing
avatar
koriey

Posts : 20
Join date : 26/01/2009

View user profile http://www.penakhat.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Khat Thuluth

Post  Firdaus™ on Thu Feb 05, 2009 7:39 am

tulisan khat ustaz baki sy follow dan amati sejak manifestasi pertama lagi, masa tu baru kenal dgn ustaz, harap dapat mantap tulisan seperti ustaz, cuma skrg dah kurang berlatih...mm

Firdaus™

Posts : 6
Join date : 17/01/2009

View user profile

Back to top Go down

BILA DITULIS

Post  ABU RAQIM on Thu Feb 05, 2009 8:33 am

ASSALAMUALAIKUM,
Nak tanya bila tulisan atas di tulis, rasa macam tulisan ni dah lama.

ABU RAQIM

Posts : 4
Join date : 25/01/2009
Age : 38
Location : Laguna , Sungai Petani

View user profile http://www.ahnafkhat-zuhud.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Khat Thuluth

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum